vrijdag 15 augustus 2008

Dag 5

Öland: Het was vandaag een lange dag. We vertrokken al om 8u30 naar het vaste land om enkele glasblazerijen te bezoeken. Eerst stopten we bij Carlos Pebaqué, een ingeweken Uruguaiaan. Hij maakt stukken in "Cara-techniek". Dit zijn schildering in glas. Heel mooi om naar te kijken. Daarna rijden we verder naar Orefors, de grootste fabriek in het glasdistrict. Be bekijken er een video over de geschiedenis van het glasblazen in Zweden. vervolgens lopen we door de fabriek waar we heel veel informatie krijgen van inze gids. Als laatste lopen we door het museum waar alle paradestukken uit elke belangrijke periode van de fabriek staan uitgestald.
Enkele straten verder stoppen we nog bij een glasgraveerder. Dit is ook een beroep apart. Bijna iedereen koopt er een glas als souvenir en laat het graveren. Het heeft ondertussen alweer geregend en de begeleiding verandert het programma. Ze opteren om onmiddelijk na de lunch aan het Orrannäsjö-meer te vertrekken naar Kalmar in plaats van een bezoek te brengen aan een elandenpark. In Kalmar krijgen we 2,5u vrij om de stad te bezoeken en te shoppen. Om de dag af te sluiten gaan we bij Ikea eten. De Kotbollar staan met stip op nummer 1. De winkel sluit om negen uur en dat is dan ook het moment om naar de camping te rijden. Om 10u gaan we direkt slapen. Morgen mogen we lekker lang uitslapen en krijgen we het ontbijt om 9u.
Anders: We zijn in Kalmar aangekomen en zijn onderweg drie keer uitgeregend. Patricia huurt op de camping ook een chalet zodat we onze kleren kunnen drogen en ze makkelijker kan koken. Voor de rest hebben we het naar onze zin. Morgen rijden we naar Öland en zit de lange, maar zeer mooie fietstocht er op.
Kano: We tellen af naar zaterdag of het weer moet drastisch veranderen. Door het slechte weer blijft het een zware en vermoeiende tocht. We zijn ondertussen ook al wat materiaal verloren.
Hiking: We trekken vandaag van As naar het zuidelijkste punt in en bezoeken er "Lange Jan". Na de middag worden we door de bus opgepikt en worden we afgezet in Borgholm. We bezoeken het dorpje en het is dus een rustige namiddag. Ook wij gaan morgen naar de camping waar de deelnemers van Zweden Öland zijn. Daar wacht ons een bbc en een fuif.