donderdag 11 augustus 2011

Donderdag 11-08-2011: dag 6

Idag besöker vi Kalmar, en stad full av kontraster!!!
Det var trevligt att promenera genom gatorna och att vandra runt i Gamla Stan och Kvarnholmen. Vi har ätit i en riktig Svensk Ikea-affär, en bra upplevelse!

Kano: Iedereen was moe na de vorige dag. Dat vertaalde zich in het uitslapen tot ongeveer 8u30. Het meer lag onmiddellijk aan onze kampplaats zodat we snel te water waren. Na de oversteek leidde een korte wandeling ons naar het volgende meer. Het vrij lange traject tot aan de ruïne werd bekroond met een taartje en een frisdrank. Er waren wel 20 mensen op het terras. Dat leek een geweldige mensenmassa, na een week vooral water en bomen gezien te hebben. In de namiddag zijn we dan doorgevaren tot aan Miami Beach. Prachtige plek, voorzien van het nodige “comfort” en de mogelijkheid om een serieus kampvuur te maken. Creatief zijn in de keuken: we hebben het klaargespeeld. Spirelli met pesto en appelmoes en Zweedse ballekes – een absolute aanrader!!! Er stond heel veel wind, wat het rond het kampvuur vrij rokerig maakte. Toch hebben we een hele gezellige avond beleefd, met enkele griezelige verhalen als afsluiter.

Oland: Gisterenavond lag iedereen al om 23.00u in zijn bed en waren de lichten gedoofd. De vermoeidheid begint ook bij de kinderen door te wegen. Vanmorgen waren er veel kleine oogjes. Om 08.30u vertrekt de bus al richting Orrefors en na een rit van bijna 1.5 uur komen we aan bij Jens Leek, de glasgraveerder. Voor 40 SEK kunnen de deelnemers maximum 3 woorden laten graveren in een wijn of champagneglas. Een half uur later zijn we al onderweg naar de glasfabriek in Kosta, waar we andere jaren Orrefors bezoeken. Het was echt de moeite waard! We lunchen er en vertrekken daarna naar Grönåsen Elandenpark. Hier worden elanden in semi-gevangenschap gehouden. Dit jaar hadden we veel succes: we hebben er acht gezien. Er werden nog wat souvenirs gekocht en hop, we zaten alweer in de bus op weg naar Kalmar. De meisjes kunnen er naar hartenlust shoppen. Al snel is het 17.30u en krijgen we honger, de oplossing is: IKEA. Met ons 35 schuiven we aan en kiezen voor köttbullar, kip of zalm. Er wacht ons nadien nog een rit van een uur naar de camping. Momenteel spelen we een estafette-avondspel. We sluiten de avond af met Jef zijn pannenkoeken met zelf bereide Zweedse-bessenkonfituur.

Hiking: OMG, wat een off-day. De vermoeidheid (lees:weeral een bijna slapeloze nacht na hevige wind) en enkele kwaaltjes (lees: blaren) zorgen ervoor dat we moeilijk uit de startblokken geraken. De begeleiding beslist om het parcours voor vandaag en vrijdag volledig aan te passen en het aantal kilometers te verminderen van +/- 22km naar +/-17km. Eens het middaguur voorbij geraakt iedereen terug in zijn ritme en kan de snelheid weer een beetje naar omhoog. Vanuit Köpingsvik trekken we opnieuw naar de oost kust. Na 5uur stappen stellen we onze tenten op aan een gezellig strandje (Melösaviken) en gaan de jongens de zee in. ’s Avonds staat er de rest van de BBQ van woensdag op het menu. Na de maaltijd gaan we hout sprokkelen en bouwen we een groot kampvuur. Gezien de grote hoeveelheid hout, blijven we gezellig lang zitten en amuseren we ons door het zingen van liedjes en het tappen van moppen (er waren er goeie bij). We genieten ten volle en beseffen dat morgen de laatste stapdag eraan komt.