zaterdag 13 augustus 2011

Vrijdag 12-08-2011: dag 7

Kano: De laatste dag: rustig uitslapen, alles inpakken, nog een laatste keer rondkijken en dan inschepen om tegen de wind in tot een natuurreservaat te varen. Het was niet eenvoudig om hier aan te leggen. Na een korte wandeling werd er voor de laatste keer het sop gekozen. Rond 4 uur zijn we dan geland op het beginpunt van onze kanotocht: nl. de camping van Aby. Iedereen was blij dat we er waren. Het was heel goed geweest en iedereen heeft zonder kleerscheuren de tocht overleefd. Zoals elke avond hebben we weer heel lekker gegeten en konden we rond het kampvuur nog een laatste maal verbroederen en verzusteren. "Zweden 2011 kano" was heel fijn en intens: het weer heeft ons een beetje parten gespeeld zonder echt vervelend te zijn. Het viel wel op dat de meren onrustiger waren dan vorig jaar en dat de wind het ons niet altijd gemakkelijk maakte. Iedereen heeft zijn beste beentje (of moeten we zeggen “armpje”) voorgezet en er zo toe bijgedragen dat dit een editie is geworden die niet snel zal vergeten worden.

Oland: De dag zou een half uurtje later beginnen dan normaal: pas om 08.30 wordt iedereen aan het ontbijt verwacht, maar de meesten zitten al in een vast ritme en staan om 08.00 op de broodjes te wachten. Vandaag doen we het rustig aan en bezoeken we eerst de ruines van de kapel van Saint Knut en de vikingburcht van Graborg. Beide waren van groot belang rond 1000 AD. Vervolgens rijden we naar Färjestaden en maken we de jaarlijkse groepsfoto's aan de Karlevisteen, dit is een gedenksteen voor de heldhaftige Deense viking Sibbe De Goede. Als laatste bezoeken we het toeristenbureau waar heel de week overlopen wordt m.b.v. een maquette van het eiland, waarna we lunchen aan het strand met een prachtig uitzicht op de "Olandsbron". We besluiten iedereen nog wat vrije tijd te gunnen in Borgholm zodat we om 15.30u aankomen op de camping. Er wordt al wat ingepakt, gepoetst, het avondeten en de fuif voorbereid. Om 19.30u warmen we op met een verkorte versie van het Swingpaleis en een uurtje later zet iedereen zijn beste beentje voor. Om 00.45 wordt de stekker er definitief uitgetrokken. Voor sommigen wordt het een korte nacht.

Biking: Hebben een bijna droge laatste dag gehad en vertoeven in Helsingborg.

Hiking: Om 7u30 wordt iedereen rustig wakker gemaakt met het ochtendlied. Het ontbijt is ietwat vreemd (pistolet met curryworst). De tenten worden ingepakt en weg zijn wij voor de laatste kilometers. Kort na de middag komen we aan in de ICA winkel in Köpingsvik en laten we ons eens goed gaan (muffins, chocolade, snoep, chips). Rond 14u30 bereiken we het basiskamp "Lundegard". Na het opstellen van de tenten, voor de laatste keer, gaan we zwemmen en blijven we daarna lang onder de douche staan. Na een gezellige BBQ, samen met de Ölanders, is het tijd voor “Het Swingpaleis” en de “Fuif”. De after party in onze tent duurde nog tot in de vroege uurtjes.