maandag 8 augustus 2011

Maandag 08-08-2011: dag 3

Vi ar fran Belgien. Pa besök i Sverige vill jag gärna tala svenska.

Kano: Het versgebakken brood was lekker en vrij snel waren alle boten ingeladen, zodat wij onze tocht verder konden zetten. Na een korte tocht op het water, kwam onze eerste wandeling er aan. Zorgen dat de wielen mooi onder het midden van de kano stonden, was van zeer groot belang. Goed bevestigd was het “ a walk in the park”. Anders was het serieus zwoegen. Het middagmaal nuttigden we aan Terasjon, 1 van de mooiste en rustigste meren tijdens onze tocht. De weergoden waren ons even niet goedgezind: gedurende een kwartier regende het …… . Daarna konden we zonder al te veel problemen en droog onze tocht verder zetten. De tweede avond hebben we doorgebracht op de camping van Ramkvilla – ons eerste contact met de bewoonde wereld. In Ramkvilla konden we namelijk wat proviand inslaan. De plaatselijke voetbalploeg was aan het trainen, maar vond het blijkbaar niet nodig om de ballen die over het net vlogen, te gaan halen. Zo konden wij wat voetballen. Hevige regen dwong ons echter vroeg – zo rond half 10 – in de tent te kruipen.

Biking: Vandaag een mooie en leuke rit gehad (Hovmantorp naar Torne) ... en ja de regen was ook weer van de partij. Vandaag zetten we wel de tenten op en huren we een stuga om alle kledij droog te krijgen. Vanavond is het bbq met hamburgers en verse groenten. Vandaag was de laatste korte rit, vanaf morgen gaan we voor minstens 80 km.

Oland: Vanmorgen bij het opstaan, scheen de zon (joepie) en die is niet meer verdwenen. Lekker pistolets en kaasbroodjes, warme koffie en thee, konfituur en choco stonden op de ontbijttafel. Om 9u10 vertrok de bus naar het noorden van het eiland. De eerste activiteit was een wandeling in Trolskogen (Trollenbos). Wat fauna en flora, wat geschiedenis, wat aardrijkskunde; het kwam allemaal aan bod. Na de lunch werden er rode en blauwe bessen geplukt die 's avonds door Jef omgetoverd werden in lekkere bessenstroop voor bij het dessert. Vervolgens werden we afgezet in Byrum waar er een mooie falaisekust te zien is. Het zachte kalkgesteente is door de kracht van het water verdwenen en zo blijven er enkel zuilen van hard kalkgesteente over.
De laatste stopplaats was Jordham; daar staat een kalksteengroeve waar we zelf de Olandse kalksteen konden pollijsten. Tussen het afval van de fabriek zijn we dan op zoek gegaan naar fossielen. We vonden er zowel Orthoceras als trilobiet. Aangekomen op de camping hebben we een frisse duik genomen in de zee. Daarna was het etenstijd en had Jef gezorgd voor vol-au-vent met krielpatatjes. Als dessert kregen we chocolade- en vanillepudding met de zelfbereide bessenstroop. Als afsluiter werd het Ronny-spel gespeeld. Net op tijd gedaan want er brak een geweldig onweer los (is nog steeds bezig).

Hiking: Na een goede nachtrust hebben we de dag begonnen met een frisse duik in de vuile stinkende zee. Dus toch maar een douchke nemen ook. Lekker ontbijt en dan weg . Er werd beslist om vandaag off-road te stappen. Onze belevenissen hoor je later wel. Om 20u30 tenten opgezet en dan onweer. Tot morgen.